Plan pracy Szkolnego Koła Wolontariatu - Szkoła Podstawowa nr 4 im. Bolesława Chrobrego w Goleniowie ZAPRASZAMY DO "CZWÓRKI" - REKRUTACJA 2021/2022

Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Plan pracy Szkolnego Koła Wolontariatu

„Ważny jest rodzaj pomocy, którÄ… siÄ™ oferuje,

ale jeszcze ważniejsze od tego jest serce,

z jakim tej pomocy siÄ™ udziela.”

Jan Paweł II

 

 

Podstawa ogólna programu:

Definicja wolontariatu – wolontariat to Å›wiadome, dobrowolne i bezpÅ‚atne dziaÅ‚anie na rzecz innych potrzebujÄ…cych pomocy, wykraczajÄ…ce poza zwiÄ…zki rodzinno-koleżeÅ„sko-przyjacielskie. Uczestnictwo jest Å›wiadome, dobrowolne i nieodpÅ‚atne.

 

Podstawa prawna wolontariatu – Ustawa o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r.

 

Opis programu:

Program obejmuje dziaÅ‚alność Szkolnego KoÅ‚a Wolontariatu. Uczestnikami koÅ‚a sÄ… uczniowie klas I-VI chÄ™tni do podejmowania bezinteresownych dziaÅ‚aÅ„ na rzecz innych osób. Program jest zgodny z podstawÄ…

programowÄ… ksztaÅ‚cenia ogólnego w zakresie ksztaÅ‚towania kompetencji kluczowych oraz realizacji wybranych treÅ›ci i ksztaÅ‚cenia umiejÄ™tnoÅ›ci z zakresu edukacji spoÅ‚ecznej, polonistycznej, przyrodniczej,

matematycznej i innych. Opracowany program daje możliwość rozwijania samorządności i samodzielności uczniowskiej, pozwala na kształtowanie własnej osobowości i daje możliwość wzmacniania poczucia

własnej wartości. Cele działania Szkolnego Koła Wolontariatu wpisują się w program rozwoju szkoły.

 

Cele Szkolnego Koła Wolontariatu:

  • ksztaÅ‚towanie postaw sprzyjajÄ…cych dalszemu rozwojowi indywidualnemu i spoÅ‚ecznemu: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwaÅ‚ość, poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista, kreatywność
  • rozwijanie zainteresowaÅ„ wÅ›ród mÅ‚odzieży,
  • wzbogacanie doÅ›wiadczeÅ„ spoÅ‚ecznych,
  • ukierunkowanie na dalszy rozwój osobisty, wybór Å›cieżki ksztaÅ‚cenia, rozwój kariery zawodowej,
  • nabywanie umiejÄ™tnoÅ›ci wspóÅ‚pracy w grupie, rozwiÄ…zywania konfliktów oraz poszukiwania kompromisów, wspieranie inicjatyw mÅ‚odzieżowych,
  • rozwijanie wÅ›ród uczniów postaw otwartoÅ›ci i wrażliwoÅ›ci na potrzeby szkolnego i lokalnego Å›rodowiska.
  • zapoznawanie z ideÄ… wolontariatu
  • przygotowywanie mÅ‚odzieży do podejmowania pracy wolontariusza.
  • umożliwianie mÅ‚odym podejmowania dziaÅ‚aÅ„ na rzecz potrzebujÄ…cych pomocy.
  • wspieranie ciekawych inicjatyw mÅ‚odzieżowych, dziaÅ‚aÅ„ edukacyjnych.
  • pomoc szkolnym rówieÅ›nikom w trudnych sytuacjach.
  • rozwijanie pasji i zainteresowaÅ„ mÅ‚odzieży.
  • nauka samorzÄ…dnoÅ›ci.

 

Odbiorcy projektu / obszar działania

Szkolne KoÅ‚o Wolontariatu dziaÅ‚a na terenie szkolnej oraz lokalnej. SwojÄ… dziaÅ‚alność kieruje do uczniów, mieszkaÅ„ców naszej Gminy i innych osób zagrożonych wykluczeniem spoÅ‚ecznym oraz potrzebujÄ…cych pomocy. Realizuje inicjatywy oddolne – pomysÅ‚y zgÅ‚oszone przez swoich uczestników, podejmuje dziaÅ‚ania wynikajÄ…ce z potrzeb szkoÅ‚y i Å›rodowiska. WspóÅ‚pracuje z instytucjami i organizacjami na terenie naszej Gminy. Szkolne KoÅ‚o Wolontariatu jest gotowe do podjÄ™cia wspóÅ‚pracy z innymi organizacjami, które nawiążą kontakt i poproszÄ…/zwrócÄ… siÄ™ o pomoc.

 

Członkowie

Członkami Szkolnego Koła Wolontariatu (wolontariuszami) zostać mogą uczniowie oraz wspierający ich rodzice, nauczyciele i inne osoby chętne do podjęcia bezinteresownych działań.

 

Czas realizacji projektu – rok szkolny 2017/2018

 

Struktura klubu wolontariusza

Na czele klubu wolontariusza stojÄ… opiekunowie koÅ‚a wolontariatu. SpoÅ›ród wolontariuszy wybierani sÄ… liderzy, którzy reprezentujÄ… dany zespóÅ‚.

 

Nabór wolontariuszy chcÄ…cych uczestniczyć w programie poprzez ogÅ‚oszenia, plakaty, spotkania organizacyjne.

 

Wolontariusze

  1. Wolontariuszem może zostać każdy, kto pragnie służyć innym.
  2. Działalność koła opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności.
  3. Członek klubu kieruje się bezinteresownością, życzliwością, chęcią niesienia pomocy, troską o innych.
  4. Wolontariusz zna plan pracy oraz zakres obowiÄ…zków wolontariuszy i przestrzega ich.
  5. Każdy członek wolontariatu swoim postępowaniem stara się promować ideę wolontariatu, być przykładem dla innych.

 

Kształtowanie pożądanych cech i postaw wolontariusza:

  • chęć i systematyczność dziaÅ‚ania
  • motywacja do niesienia pomocy, optymizm
  • chęć poÅ›wiÄ™cenia wolnego czasu – dyscyplina wewnÄ™trzna
  • odpowiedzialność
  • kreatywność, entuzjazm w dziaÅ‚aniu
  • wrażliwość, dyskrecja, empatia, bezinteresowność

 

ObowiÄ…zki wolontariusza:

  • uczestniczenie w spotkaniach Szkolnego KoÅ‚a Wolontariatu
  • terminowe wypeÅ‚nianie zadaÅ„ zgodnych z przyjÄ™tym harmonogramem i zobowiÄ…zaniami
  • dziaÅ‚anie w zespole
  • godne reprezentowanie szkoÅ‚y

 

Opis sposobu realizacji celów:

Zasady dziaÅ‚ania – wolontariusze wraz z koordynatorami na poczÄ…tku roku szkolnego sÄ… zapoznawani z ideÄ… wolontariatu, rozpoznajÄ… potrzeby Å›rodowiska szkolnego lub lokalnego, w którym bÄ™dÄ… dziaÅ‚ać. NastÄ™pnie tworzÄ… wraz z koordynatorem roczny plan dziaÅ‚aÅ„ / akcji, w których bÄ™dÄ… uczestniczyć. Pod koniec roku szkolnego dokonujÄ… podsumowaÅ„ akcji, ewaluacji pracy wolontariuszy, wyciÄ…gajÄ… wnioski do dalszych dziaÅ‚aÅ„.

 

Rezultaty projektu:

Dla uczniów i nauczycieli- ksztaÅ‚towanie trwaÅ‚ych postaw uczniowskich otwartych na potrzeby ludzi, wrażliwoÅ›ci, tolerancji, akceptowanie innoÅ›ci, poznawanie zasad komunikacji z ludźmi, zachowania siÄ™ w różnorodnych sytuacjach, wzrost aktywnoÅ›ci szkolnej uczniów.

 

Dla szkoÅ‚y – otwarcie szkoÅ‚y na potrzeby Å›rodowiska lokalnego, nawiÄ…zanie wspóÅ‚pracy z instytucjami i organizacjami pomocowymi, coraz lepszy wizerunek szkoÅ‚y w Å›rodowisku lokalnym.

 

Mierzalnymi korzyÅ›ciami projektu – efekty zewnÄ™trzne – jest udzielenie wsparcia szkolnego konkretnej liczbie koleżanek i kolegów, niesienie pomocy osobom chorym i potrzebujÄ…cym (liczba osób, liczba godzin), nawiÄ…zanie wielopokoleniowego kontaktu spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej z mieszkaÅ„cami Å›rodowiska szkolnego, niesienie rzeczowej pomocy potrzebujÄ…cym, dostrzeżenie osób zmarginalizowanych w Å›rodowisku – starszych i chorych, wspieranie inicjatyw prospoÅ‚ecznych.

 

Monitorowanie i ewaluacja.

Realizacja programu podlega systematycznemu monitorowaniu i ocenie realizacji podejmowanych dziaÅ‚aÅ„. Ewaluacja projektu i wprowadzanie zmian odbywa siÄ™ doraźnie na wniosek uczestników programu i każdorazowo po zakoÅ„czonym roku szkolnym. Sprawdzanie efektywnoÅ›ci podejmowanych dziaÅ‚aÅ„ odbywa siÄ™ każdorazowo po realizacji indywidualnego dziaÅ‚ania lub projektu.

 

Obejmuje on samoocenÄ™ realizatorów, ocenÄ™ koordynatora i instytucji zewnÄ™trznych. Ocena skutecznoÅ›ci obejmuje: stopieÅ„ zadowolenia odbiorców dziaÅ‚aÅ„, realizacjÄ™ celów i postaw uczniowskich.

Data dodania: 2018-04-18 11:01:51
Data edycji: 2018-04-18 11:10:43
Ilość wyświetleń: 1633

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Mistrz Odkrywania Talentów

Mistrz Sportowych Talentów

Ambasador Niepełnosprawności

Cytat

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej