„Ważny jest rodzaj pomocy, którą się oferuje,
ale jeszcze ważniejsze od tego jest serce,
z jakim tej pomocy się udziela.”
Jan Paweł II
Podstawa ogólna programu:
Definicja wolontariatu – wolontariat to świadome, dobrowolne i bezpłatne działanie na rzecz innych potrzebujących pomocy, wykraczające poza związki rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie. Uczestnictwo jest świadome, dobrowolne i nieodpłatne.
Podstawa prawna wolontariatu – Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r.
Opis programu:
Program obejmuje działalność Szkolnego Koła Wolontariatu. Uczestnikami koła są uczniowie klas I-VI chętni do podejmowania bezinteresownych działań na rzecz innych osób. Program jest zgodny z podstawą
programową kształcenia ogólnego w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych oraz realizacji wybranych treści i kształcenia umiejętności z zakresu edukacji społecznej, polonistycznej, przyrodniczej,
matematycznej i innych. Opracowany program daje możliwość rozwijania samorządności i samodzielności uczniowskiej, pozwala na kształtowanie własnej osobowości i daje możliwość wzmacniania poczucia
własnej wartości. Cele działania Szkolnego Koła Wolontariatu wpisują się w program rozwoju szkoły.
Cele Szkolnego Koła Wolontariatu:
Odbiorcy projektu / obszar działania
Szkolne Koło Wolontariatu działa na terenie szkolnej oraz lokalnej. Swoją działalność kieruje do uczniów, mieszkańców naszej Gminy i innych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz potrzebujących pomocy. Realizuje inicjatywy oddolne – pomysły zgłoszone przez swoich uczestników, podejmuje działania wynikające z potrzeb szkoły i środowiska. Współpracuje z instytucjami i organizacjami na terenie naszej Gminy. Szkolne Koło Wolontariatu jest gotowe do podjęcia współpracy z innymi organizacjami, które nawiążą kontakt i poproszą/zwrócą się o pomoc.
Członkowie
Członkami Szkolnego Koła Wolontariatu (wolontariuszami) zostać mogą uczniowie oraz wspierający ich rodzice, nauczyciele i inne osoby chętne do podjęcia bezinteresownych działań.
Czas realizacji projektu – rok szkolny 2017/2018
Struktura klubu wolontariusza
Na czele klubu wolontariusza stoją opiekunowie koła wolontariatu. Spośród wolontariuszy wybierani są liderzy, którzy reprezentują dany zespół.
Nabór wolontariuszy chcących uczestniczyć w programie poprzez ogłoszenia, plakaty, spotkania organizacyjne.
Wolontariusze
Kształtowanie pożądanych cech i postaw wolontariusza:
Obowiązki wolontariusza:
Opis sposobu realizacji celów:
Zasady działania – wolontariusze wraz z koordynatorami na początku roku szkolnego są zapoznawani z ideą wolontariatu, rozpoznają potrzeby środowiska szkolnego lub lokalnego, w którym będą działać. Następnie tworzą wraz z koordynatorem roczny plan działań / akcji, w których będą uczestniczyć. Pod koniec roku szkolnego dokonują podsumowań akcji, ewaluacji pracy wolontariuszy, wyciągają wnioski do dalszych działań.
Rezultaty projektu:
Dla uczniów i nauczycieli- kształtowanie trwałych postaw uczniowskich otwartych na potrzeby ludzi, wrażliwości, tolerancji, akceptowanie inności, poznawanie zasad komunikacji z ludźmi, zachowania się w różnorodnych sytuacjach, wzrost aktywności szkolnej uczniów.
Dla szkoły – otwarcie szkoły na potrzeby środowiska lokalnego, nawiązanie współpracy z instytucjami i organizacjami pomocowymi, coraz lepszy wizerunek szkoły w środowisku lokalnym.
Mierzalnymi korzyściami projektu – efekty zewnętrzne – jest udzielenie wsparcia szkolnego konkretnej liczbie koleżanek i kolegów, niesienie pomocy osobom chorym i potrzebującym (liczba osób, liczba godzin), nawiązanie wielopokoleniowego kontaktu społeczności szkolnej z mieszkańcami środowiska szkolnego, niesienie rzeczowej pomocy potrzebującym, dostrzeżenie osób zmarginalizowanych w środowisku – starszych i chorych, wspieranie inicjatyw prospołecznych.
Monitorowanie i ewaluacja.
Realizacja programu podlega systematycznemu monitorowaniu i ocenie realizacji podejmowanych działań. Ewaluacja projektu i wprowadzanie zmian odbywa się doraźnie na wniosek uczestników programu i każdorazowo po zakończonym roku szkolnym. Sprawdzanie efektywności podejmowanych działań odbywa się każdorazowo po realizacji indywidualnego działania lub projektu.
Obejmuje on samoocenę realizatorów, ocenę koordynatora i instytucji zewnętrznych. Ocena skuteczności obejmuje: stopień zadowolenia odbiorców działań, realizację celów i postaw uczniowskich.
Projekt Edukacja Bez Barier
Mistrz Odkrywania Talentów
Mistrz Sportowych Talentów
Ambasador Niepełnosprawności
72-100 Goleniów
ul. Szczecińska 36