„Ważny jest rodzaj pomocy, którÄ… siÄ™ oferuje,
ale jeszcze ważniejsze od tego jest serce,
z jakim tej pomocy siÄ™ udziela.”
Jan Paweł II
Podstawa ogólna programu:
Definicja wolontariatu – wolontariat to Å›wiadome, dobrowolne i bezpÅ‚atne dziaÅ‚anie na rzecz innych potrzebujÄ…cych pomocy, wykraczajÄ…ce poza zwiÄ…zki rodzinno-koleżeÅ„sko-przyjacielskie. Uczestnictwo jest Å›wiadome, dobrowolne i nieodpÅ‚atne.
Podstawa prawna wolontariatu – Ustawa o dziaÅ‚alnoÅ›ci pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r.
Opis programu:
Program obejmuje dziaÅ‚alność Szkolnego KoÅ‚a Wolontariatu. Uczestnikami koÅ‚a sÄ… uczniowie klas I-VI chÄ™tni do podejmowania bezinteresownych dziaÅ‚aÅ„ na rzecz innych osób. Program jest zgodny z podstawÄ…
programowÄ… ksztaÅ‚cenia ogólnego w zakresie ksztaÅ‚towania kompetencji kluczowych oraz realizacji wybranych treÅ›ci i ksztaÅ‚cenia umiejÄ™tnoÅ›ci z zakresu edukacji spoÅ‚ecznej, polonistycznej, przyrodniczej,
matematycznej i innych. Opracowany program daje możliwość rozwijania samorządności i samodzielności uczniowskiej, pozwala na kształtowanie własnej osobowości i daje możliwość wzmacniania poczucia
własnej wartości. Cele działania Szkolnego Koła Wolontariatu wpisują się w program rozwoju szkoły.
Cele Szkolnego Koła Wolontariatu:
Odbiorcy projektu / obszar działania
Szkolne KoÅ‚o Wolontariatu dziaÅ‚a na terenie szkolnej oraz lokalnej. SwojÄ… dziaÅ‚alność kieruje do uczniów, mieszkaÅ„ców naszej Gminy i innych osób zagrożonych wykluczeniem spoÅ‚ecznym oraz potrzebujÄ…cych pomocy. Realizuje inicjatywy oddolne – pomysÅ‚y zgÅ‚oszone przez swoich uczestników, podejmuje dziaÅ‚ania wynikajÄ…ce z potrzeb szkoÅ‚y i Å›rodowiska. WspóÅ‚pracuje z instytucjami i organizacjami na terenie naszej Gminy. Szkolne KoÅ‚o Wolontariatu jest gotowe do podjÄ™cia wspóÅ‚pracy z innymi organizacjami, które nawiążą kontakt i poproszÄ…/zwrócÄ… siÄ™ o pomoc.
Członkowie
Członkami Szkolnego Koła Wolontariatu (wolontariuszami) zostać mogą uczniowie oraz wspierający ich rodzice, nauczyciele i inne osoby chętne do podjęcia bezinteresownych działań.
Czas realizacji projektu – rok szkolny 2017/2018
Struktura klubu wolontariusza
Na czele klubu wolontariusza stojÄ… opiekunowie koÅ‚a wolontariatu. SpoÅ›ród wolontariuszy wybierani sÄ… liderzy, którzy reprezentujÄ… dany zespóÅ‚.
Nabór wolontariuszy chcÄ…cych uczestniczyć w programie poprzez ogÅ‚oszenia, plakaty, spotkania organizacyjne.
Wolontariusze
Kształtowanie pożądanych cech i postaw wolontariusza:
ObowiÄ…zki wolontariusza:
Opis sposobu realizacji celów:
Zasady dziaÅ‚ania – wolontariusze wraz z koordynatorami na poczÄ…tku roku szkolnego sÄ… zapoznawani z ideÄ… wolontariatu, rozpoznajÄ… potrzeby Å›rodowiska szkolnego lub lokalnego, w którym bÄ™dÄ… dziaÅ‚ać. NastÄ™pnie tworzÄ… wraz z koordynatorem roczny plan dziaÅ‚aÅ„ / akcji, w których bÄ™dÄ… uczestniczyć. Pod koniec roku szkolnego dokonujÄ… podsumowaÅ„ akcji, ewaluacji pracy wolontariuszy, wyciÄ…gajÄ… wnioski do dalszych dziaÅ‚aÅ„.
Rezultaty projektu:
Dla uczniów i nauczycieli- ksztaÅ‚towanie trwaÅ‚ych postaw uczniowskich otwartych na potrzeby ludzi, wrażliwoÅ›ci, tolerancji, akceptowanie innoÅ›ci, poznawanie zasad komunikacji z ludźmi, zachowania siÄ™ w różnorodnych sytuacjach, wzrost aktywnoÅ›ci szkolnej uczniów.
Dla szkoÅ‚y – otwarcie szkoÅ‚y na potrzeby Å›rodowiska lokalnego, nawiÄ…zanie wspóÅ‚pracy z instytucjami i organizacjami pomocowymi, coraz lepszy wizerunek szkoÅ‚y w Å›rodowisku lokalnym.
Mierzalnymi korzyÅ›ciami projektu – efekty zewnÄ™trzne – jest udzielenie wsparcia szkolnego konkretnej liczbie koleżanek i kolegów, niesienie pomocy osobom chorym i potrzebujÄ…cym (liczba osób, liczba godzin), nawiÄ…zanie wielopokoleniowego kontaktu spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej z mieszkaÅ„cami Å›rodowiska szkolnego, niesienie rzeczowej pomocy potrzebujÄ…cym, dostrzeżenie osób zmarginalizowanych w Å›rodowisku – starszych i chorych, wspieranie inicjatyw prospoÅ‚ecznych.
Monitorowanie i ewaluacja.
Realizacja programu podlega systematycznemu monitorowaniu i ocenie realizacji podejmowanych dziaÅ‚aÅ„. Ewaluacja projektu i wprowadzanie zmian odbywa siÄ™ doraźnie na wniosek uczestników programu i każdorazowo po zakoÅ„czonym roku szkolnym. Sprawdzanie efektywnoÅ›ci podejmowanych dziaÅ‚aÅ„ odbywa siÄ™ każdorazowo po realizacji indywidualnego dziaÅ‚ania lub projektu.
Obejmuje on samoocenÄ™ realizatorów, ocenÄ™ koordynatora i instytucji zewnÄ™trznych. Ocena skutecznoÅ›ci obejmuje: stopieÅ„ zadowolenia odbiorców dziaÅ‚aÅ„, realizacjÄ™ celów i postaw uczniowskich.
Projekt Edukacja Bez Barier
Mistrz Odkrywania Talentów
Mistrz Sportowych Talentów
Ambasador Niepełnosprawności
72-100 Goleniów
ul. Szczecińska 36